Awaria całkowita
Opis i zasady działania
02.10.2025
Cel i podstawa prawna
Awaria całkowita to z założenia sytuacje nadzwyczajne, tj. zagrożenie kraju lub jego infrastruktury. Wprowadzenie procedury postępowania na wypadek takich okoliczności wynika z ogólnej sytuacji geopolitycznej Polski.
Sposób postępowania w przypadku awarii całkowitej określa art. 106ng ustawy o podatku od towarów i usług, który wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2026 r.
Kto może skorzystać z trybu dotyczącego awarii całkowitej?
Każdy podatnik wystawiający fakturę w okresie ogłoszonej w środkach społecznego przekazu awarii KSeF. Komunikaty o awarii KSeF w takiej sytuacji zostaną zamieszczone np. w telewizji, radiu, prasie czy w Internecie. Komunikaty w środkach społecznego przekazu wystąpią gdy nie będzie możliwe zamieszczenie komunikatów o awarii KSeF w BIP MF i w oprogramowaniu interfejsowym.
Zasady postępowania
Podatnik chcąc wystawić fakturę w trybie awarii całkowitej:
- wystawi ją w postaci papierowej lub jako fakturę elektroniczną,
- nie będzie miał obowiązku stosowania wzoru faktury ustrukturyzowanej,
- nie będzie miał obowiązku przesłania jej do KSeF po ustaniu awarii,
- przekaże ją nabywcy np. osobiście, mailem bądź innym alternatywnym kanałem.
Data wystawienia i otrzymania faktury w trybie awarii całkowitej
Przepisy ustawy o VAT nie zawierają szczególnych regulacji dotyczących daty wystawienia i daty otrzymania faktury. Istotna jest więc rzeczywista data wystawienia faktury, o której mowa w art. 106e ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wskazana przez podatnika na fakturze. Datą otrzymania faktury jest data faktycznego otrzymania faktury przez nabywcę (poza KSeF).
Brak kodu QR na fakturze wystawionej w czasie awarii całkowitej
Faktura w postaci papierowej lub faktura elektroniczna wystawiona podczas awarii całkowitej i przekazywana nabywcy z założenia poza KSeF nie jest opatrywana kodami QR - w przeciwieństwie do faktur wystawionych w trybie offline24, offline (niedostępność KSeF) czy trybie awaryjnym, które takimi kodami są opatrywane.
Faktura korygująca
W przypadku zaistnienia w trakcie awarii całkowitej, przesłanki do wystawienia faktury korygującej – taką fakturę korygującą również wystawia się poza KSeF.
Wersja strony 1.0
Zapoznaj się ze strukturą logiczną FA(3)
Masz pytanie? Skontaktuj się z nami
Opublikowano: 02.10.2025
Zmodyfikowano: 02.10.2025
Opracowanie: Redakcja Portalu Podatkowego