Tryb awaryjny


Opis i zasady działania

02.10.2025

Cel i podstawa prawna

Tryb awaryjny to rozwiązanie, z którego będzie można skorzystać w przypadku ogłoszonego w BIP MF oraz w oprogramowaniu interfejsowym komunikatu o awarii KSeF. Dzięki temu rozwiązaniu, pomimo zidentyfikowanej usterki systemu, proces wystawiania faktur będzie nadal kontynuowany.
Procedury związane ze stosowaniem trybu awaryjnego określa art. 106nf ustawy o podatku od towarów i usług, który wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2026 r.

Kto będzie mógł skorzystać z trybu awaryjnego?

Każdy podatnik wystawiający fakturę w okresie ogłoszonej awarii KSeF będzie mógł wystawić fakturę w trybie awaryjnym. Komunikaty o awarii systemu będą publikowane w BIP MF oraz w oprogramowaniu interfejsowym.

Zasady postępowania

Podatnik chcąc wystawić fakturę w trybie awaryjnym:

  • zastosuje obowiązujący wzór struktury logicznej – od 1 lutego 2026 r. FA(3),
  • wystawi ją w postaci elektronicznej,
  • prześle ją do KSeF – nie później niż w ciągu 7 dni roboczych od dnia zakończenia awarii w celu nadania fakturze numeru KSeF,
  • udostępni ją nabywcy w sposób uzgodniony.

Jeżeli w terminie 7-dniowym:

  • zostanie zamieszczony w BIP MF i oprogramowaniu interfejsowym kolejny komunikat o wystąpieniu awarii, termin 7 dni liczy się od dnia zakończenia tej kolejnej awarii, lub
  • w trakcie samej awarii zostanie zamieszczony komunikat o wystąpieniu tzw. awarii całkowitej – faktury nie dosyła się do KSeF.

Data wystawienia faktury w trybie awaryjnym

Datą wystawienia faktury w trybie awaryjnym będzie data, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli data wskazana na tej fakturze przez podatnika w polu P_1 struktury logicznej e-faktury.

Data otrzymania faktury w trybie awaryjnym

Data otrzymania faktury w trybie awaryjnym to:

  • data jej faktycznego otrzymania przez nabywcę,
  • data przydzielenia numeru KSeF - jeżeli data faktycznego otrzymania faktury będzie późniejsza niż data przydzielenia numeru identyfikującego tę fakturę w KSeF.

Wyjątek: Jeżeli faktura została wystawiona na rzecz nabywcy, o którym mowa w art. 106gb ust. 4 ustawy (m.in. na rzecz podmiotu zagranicznego, konsumenta czy nabywcy bez NIP), który uzgodnił sposób udostępnienia inny niż przy użyciu KSeF - za datę otrzymania tej faktury uznaje się zawsze datę jej faktycznego otrzymania.

Dwa kody QR na fakturze

Faktura wystawiona w trybie awaryjnym udostępniana nabywcy poza KSeF powinna być oznaczona dwoma kodami QR:

  • pierwszy kod QR: zapewni dostęp do faktury w KSeF oraz weryfikację danych zawartych na tej fakturze (posiada oznaczenie „OFFLINE”),
  • drugi kod QR: umożliwi potwierdzenie tożsamości wystawcy przy wystawianiu tej faktury (posiada oznaczenie „CERTYFIKAT”).

Aby wygenerować drugi kod QR  konieczne będzie pobranie certyfikatu KSeF (typu 2).

Możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji”

W przypadku faktury wystawionej w trybie awaryjnym fakturę przekazuje się nabywcy w sposób uzgodniony (w KSeF lub poza KSeF). W przypadku gdy nabywca otrzymuje fakturę w KSeF, dodatkowo możliwe jest wydanie mu potwierdzenia transakcji. Szczegóły rozwiązania zostały przedstawione w zakładce Potwierdzenie transakcji.

Faktury korygujące

Fakturę korygującą można wystawić również w trybie awaryjnym. 
Fakturę korygującą fakturę wystawioną w trybie awaryjnym wystawia się po przydzieleniu fakturze pierwotnej numeru identyfikującego w KSeF.
Więcej informacji na temat kodów QR można znaleźć na stronie: Kody weryfikujące QR.
Więcej informacji na temat certyfikatów KSeF można znaleźć na stronie: Certyfikaty KSeF.

Wersja strony 1.0

Struktura logiczna FA(3)

Zapoznaj się ze strukturą logiczną FA(3)

Kontakt

Masz pytanie? Skontaktuj się z nami

Tryb offline - niedostępność KSeF

podatki.gov.pl
Serwis Ministerstwa Finansów

Opublikowano: 02.10.2025

Zmodyfikowano: 02.10.2025

Opracowanie: Redakcja Portalu Podatkowego

02 Kreska Podstawowy Kolor Czerwone Tlo
podatki.gov.plSkontaktuj się z nami
KPO Barwy RP Nextgenerationeu Poziom Zestawienie Podstawowe RGB Pasek1h